Що таке шале?

drskipФілологам, що вивчає природу словотворення, добре відомо, що корінь визначає не тільки фонетичне спорідненість слів, він поєднує їх у смислові групи.

На прикладі нас цікавить слова "шале" спробуємо зробити короткий аналіз групи однокореневих французьких слів, маючи на меті виділити смисловий походження слова «шале». Chale-шаль; Chale - швейцарський будиночок в горах шале; Chaleur-жар, теплота; Chaleureusement-гаряче, сердечно, з жаром. 

А теперь воспользуемся этими словами, как художник красками, и вообразим себе следующую картину. Зимний заснеженный пейзаж. Звенящий и улетающий ввысь, к мерцающим звездам, хруст морозной ночи. Жарко освещенные окна шале, сердечно приглашающего войти и занять свое место в старом кожаном кресле у пылающего камина. Горячий глинтвейн. Тепло стариной шерстяной шали.

А тепер скористаємося цими словами, як художник фарбами, і уявімо собі таку картину. Зимовий засніжений пейзаж. Дзвінкий і відлітаючий увись, до мерехтливим зіркам, хрускіт морозної ночі. Жарко освітлені вікна шале, серцево запрошує увійти і зайняти своє місце в старому шкіряному кріслі біля палаючого каміна. Гарячий глінтвейн. Тепло старовиною вовняний шалі. Високий цокольний поверх завжди зводився з каменю. Це пояснювалося необхідністю надійно захищати будинок від холоду, вологи, снігу і, що найважливіше, будувати фундаменти і стіни цокольного поверху на будь-якому гірському схилі. Усі наступні поверхи, як правило, перший і мансардний, збирали з масивного бруса хвойних порід (сосна, модрина). Дерево з часом під впливом зовнішнього середовища: вітру, снігу, дощів, сонця, холоду - ставало природним шляхом зовсім темним, просмоленими. Фасади, звернені у бік негоди, могли бути обшиті додатково деревом: тріскою або дранкою, - і виглядали сумно через одноманітності природного темного кольору дерева та відсутності додаткових прикрас.

Найкрасивішою стороною будинку був східний фасад. Щіпец даху з коником завжди орієнтували на схід сонця. Самий гарний фасад дивився на долину. Стіни, які дивляться на сонячну сторону, штукатурили, фарбували білим вапном, прикрашали яскравими розписами, декорували виступами, балконами, різьбленням. Декоративні прикраси, як правило, були позбавлені всякої химерності.

Мотиви розпису мали релігійні сюжети: Свята Діва Марія, Трійця і святі, зберігачі домашнього вогнища: Флоріан, Леонард, Георгій, Себастьян і велетень Крістоф.
Архітектурна геометрія нехитра: будували вручну, сокиру і руки. Дахи похилі і сильно нависають над вертикаллю стін, - захист від негоди.
Покривали дахи дранкою або гонтом (тонкі дерев'яні пластини). Зверху прівалівалі таку покрівлю камінням, щоб не віднесло в негоду, не таку вже рідкісну в горах.
Останній поверх обов'язково мансардний, зі скошеною стелею. Тераси, що виходять далеко за периметр будинку і як би зависає над долиною, не рідкісне явище.
Утворюють горизонталь щодо гірського схилу, вони давали можливість збільшити корисну площу забудови. Балкони під низько нависають дахами могли бути зовсім простими в обробці, нарочито грубими або навпаки прикрашені задерикувато різьбленням.

Часто фасади прикрашали написами. Це або девізи, або дотепні прислів'я: "Будівництво будинку могло б бути безцінним задоволенням, якби не було так руйнівно". Подібна споруда в стилі романтичної архітектури, оточене природними красотами, диктувало і планування будинку, і оздоблення приміщень.
Гостинний романтичний комфорт - незмінний девіз шале. Ось чому одного разу цей стиль оселився і в міських квартирах, і в заміських будинках, включаючи найсучасніші урбаністичні забудови. Він виявляється всюди: сільські килими в стилі "печворку" у ванних кімнатах, керамічний посуд на кухнях, непокриті скатертинами дерев'яні столи в їдальнях, і особливо модний знак альпійського романтизму-вінок, сплетений з лугових трав і польових квітів, що прикрашає вхідні двері. Колись, дуже давно, в Альпах існувало повір'я, що вінок, прикріплений над вхідними дверима, відлякує злих духів і є оберегом від пристріту. Зібраний з 77 альпійських лікувальних трав і квітів він висвітлювався на Успенье в церкві і лише після цього ставити на своє місце.

З часом ця традиція прикрашати головний вхід у будинок стала носити скоріше декоративну функцію, але як знати ...

Романтичний зовнішній вигляд самих шале з їх традиціями і легендами повністю відповідає живописним видам їх оточують. Альпійські луки і ліси однаково гарні в усі пори року. Ці вершини не потребують підкоренні, тому як самі навіки підкорили мільйони закоханих в характерну тільки для цих місць середовище проживання.
Будинки та інтер'єри якнайкраще відповідають місцю і задачам. Простота і спокій, тепло і затишок, ясність і умиротворення.
Прийоми декорування інтер'єрів прості і немудрі. Вишуканість змішується з практичністю сімейного укладу. Все повинно бути зручно і однаково добре організовано для роботи і відпочинку.

Центральне домінуюче місце в головному холі або вітальні належить каміну. Тут осередок життя сім'ї. В обробці використовуються тільки натуральні, як тепер прийнято говорити "екологічні" матеріали. Грубо оштукатурені і побілені стіни прикрашаються дерев'яними панелями або просто дошками. Дерево, в основному сосна і модрина, проходить спеціальну підготовку, що надає йому вид старого і грубо обробленого, потім тонується і покривається воском. Камінь місцевого гірського походження використовується в оформленні камінів, підлоги і стін цокольних поверхів. Підлоги і стіни перших і мансардних поверхів, як правило, дерев'яні. Ніякого яскравого високого освітлення, другого світла. Всі затишно, ближче до підлоги, до вогню. Кольори густі, соковиті, але не яскраві, трохи приглушені. Основні кольори, кольори Землі, добре поєднуються з деревом, каменем, куванням, кольором натурального нефарбованого льону і вовни. Меблі в типовому шале проста, по-селянськи грубувата, з неполірованими поверхнями.
Але стиль "шале" не був би настільки улюбленим у всі часи, якби не допускав присутності свідоцтв цих часів. Меблі, розняли не тільки за стилем, але і за вартістю, селянська начиння і безцінні колекції, і, звичайно ж, нескінченну кількість улюблених не одним поколінням штучок: сувенірів, реліквій, фотографій і старих іграшок, - все, що робить будинок Домом, народжує сімейні легенди і є його душею.

Зростаючий інтерес до цього стилю пояснюється прагненням сучасної людини створити для себе оселю-оберіг, здатне захистити не тільки від суворої непередбачуваності нашого клімату, але і від постійно терзають нас стресів. Звичайно, інтер'єри наших заміських будинків можуть бути будь-якими. Вони можуть бути залачени і нахрусталени, уставлені і обвішані.